Fungsi & Peranan
Bahagian Transformasi Akademik
TOR PENYELARAS KURIKULUM TERSEDIA MASA HADAPAN (FRC)
- Menyelaras dokumentasi berkaitan Outcome Based Education (OBE) atau Amalan Pendidikan Berasaskan Hasil dalam sistem OBE UniSZA.
- Menyelaras pelaksanaan kurikulum boleh lentur dan organik
- Memantau pelaksanaan pentaksiran alternatif
- Menyelaras pelaksanaan Pembelajaran Sepanjang Hayat (PSH).
- Memantau status perancangan dan pencapaian Pelan Tindakan Akademik (PTA).
- Menghadiri Mesyuarat Pengurusan Akademik (Prasiswazah) (MPA) dan Mesyuarat Jawatankuasa Pengajian Akademik Universiti (JKPAU).
TOR PENYELARAS HIEPS & SULAM (H&S)
- Menyelaras pelaksanaan High Impact Educational Practices (HIEPs).
- Menyelaras pelaksanaan mod pengajian 2u2i.
- Menyelaras pelaksanaan Service Learning Malaysia-University for Society (SULAM), Community Based Learning dan Community Learning.
- Memantau pelaksanaan latihan industri melalui sistem e-LI.
- Menyelaras pelaksanaan KPT-PACE.
- Menyelaras pelaksanaan GAP Year.
- Memantau status perancangan dan pencapaian Pelan Tindakan Akademik (PTA).
- Menghadiri Mesyuarat Pengurusan Akademik (Prasiswazah) (MPA).
TOR PENYELARAS FLEXIBLE EDUCATION WITH SOUL (FlexS)
- Menyelaras penerbitan buku UniSZAFlexS sebagai panduan dan rujukan kepada pelaksanaan FlexS di UniSZSA.
- Menyelaras pembangunan dan pelaksanaan modul Mu’allim, Muaddib dan Murabbi untuk staf akademik.
- Menyelaras pelaksanaan modul Mentor-Menti dalam kalangan pensyarah dan pelajar.
- Menjadi urus setia kepada Jawatankuasa Induk FlexS.
- Memantau pelaksanaan FlexS dalam program akademik dan aktiviti pelajar melalui empat Teras FlexS, iaitu:
- Murabbi Unggul
- Ta’lim wa tarbiah
- Gaya Hidup Sejahtera
- Hubungan Insaniah
Capaian Sistem yang Digunakan
- Sistem OBE https://adams.unisza.edu.my/aqel/index.php?page=obe
- Sistem PTA https://adams.unisza.edu.my/aqel/pta/login.php
- i-Portfolio https://portfolio.unisza.edu.my