Bahagian Pengurusan Akademik
SEKSYEN PENGAMBILAN DAN KEMASUKAN
- Mengurus dan menyelaras pengambilan pelajar Diploma dan Ijazah Sarjana Muda bagi sesi kemasukan arus perdana dan kemasukan rayuan.
- Menyelaras syarat kemasukan ke Program Diploma dan Ijazah Sarjana Muda.
- Menyelaras permohonan kes-kes rayuan kemasukan dan kes-kes pertukaran universiti.
- Menyelaras unjuran statistik pengambilan pelajar ke UniSZA.
- Membantu aktiviti pemasaran dan promosi UniSZA yang diselaraskan oleh pihak CCORM.
- Menyelaras dan mengurus pendaftaran pelajar baharu dan pelajar rayuan baharu.
- Menyedia pelaporan/ statistik kemasukan pelajar baharu untuk Mesyuarat Senat Universiti.
Capaian Sistem yang Digunakan
Seksyen Pengambilan dan Kemasukan
SEKSYEN PENJADUALAN, REKOD & PENDAFTARAN KURSUS
- Mengurus pendaftaran kod kursus baharu di dalam sistem GENERO dan UTime.
- Menyelaras struktur program pengajian dalam Sistem Portal Pengurusan Pelajar.
- Mengurus dan menyelaras penawaran kursus dan kursus pra-syarat pada setiap semester.
- Mengurus dan melaksanakan pendaftaran kursus pelajar prasiswazah.
- Mengurus permohonan Tarik Diri Daripada Kursus dan Tarik Diri Daripada Universiti.
- Mengurus dan melaksanakan semakan status Pelajar Aktif, Henti Sendiri dan tamat tempoh pengajian pada setiap semester.
- Mengurus dan mengemaskini rekod kelulusan permohonan Pemindahan Kredit oleh pelajar.
- Mengurus dan mengemaskini permohonan pertukaran program dan fakulti oleh pelajar.
- Mengurus dan memantau proses pengaktifan Modul Penilaian Kursus Pembelajaran dan Pengajaran (PdP) untuk fakulti/pusat.
- Menguruskan, memantau dan menyelia penyediaan jadual perkuliahan.
- Merancang dan mengurus penyimpanan dan penyelenggaraan rekod maklumat pelajar serta bertanggungjawab mengurus penyediaan data pelajar untuk penghantaran data:
- MyMohes
- MYRA
- SETARA
- LTPK
- MJM
- QS Ranking
- UI Grenmatric
- Mengurus dan menyediakan enrolmen pelajar prasiswazah.
- Mengurus urusan surat pengesahan bagi pengecualian bayaran balik PTPTN, MARA dan Agensi Pinjaman dan Biasiswa yang berkaitan kepada pelajar yang memperoleh Ijazah Kelas Pertama.
- Mengurus surat pengesahan bagi pelajar yang telah menamatkan pengajian di UniSZA.
- Mengurus pengambilan transkrip dan skrol yang tidak dituntut selepas majlis konvokesyen oleh graduan/wakil graduan.
- Mengeluarkan surat pengesahan bagi graduan yang kehilangan skrol.
- Membuat pemantauan bilik kuliah sebelum semester bermula.
- Mengurus aduan berkenaan kerosakan fasiliti bilik kuliah.
- Mengurus tempahan bilik kuliah.
- Penyelaras LNPT – bahagian pengajaran (perkuliahan).
- Mengendalikan Khidmat pelanggan di Kaunter Akademik.
Capaian Sistem yang Digunakan
Seksyen Penjadualan, Rekod dan Pendaftaran Kursus
- Sistem Genero
- Sistem UTIME
- Sistem Portal Pengurusan Pelajar https://portal.unisza.edu.my/logportalfakulti
SEKSYEN PEPERIKSAAN DAN PENGIJAZAHAN
- Menguruskan jadual peperiksaan akhir dan tempoh peperiksaan.
- Menguruskan kertas soalan peperiksaan.
- Menguruskan proses keputusan peperiksaan.
- Mengurus hal ehwal konvokesyen.
- Merancang Kalendar Akademik dan Jadual Aktiviti Hal Ehwal Peperiksaan Peringkat Diploma dan Sarjana Muda.
- Menyelia stok keperluan peperiksaan di setiap kampus.
- Mengurus rayuan pelajar meneruskan pengajian (Kes Gagal dan Diberhentikan dan Tamat Tempoh Pengajian).
- Mengurus rayuan semakan semula kertas peperiksaan.
- Mengurus rayuan pelajar meneruskan pengajian.
- Mengurus permohonan pelajar berkaitan Peperiksaan Ulangan Khas dan Peperiksaan Khas.
- Mengurus tatatertib pelajar.
- Menguruskan proses pengeluaran surat Henti Tamat pelajar.
- Mengurus penyediaan skrol dan transkrip graduan.
- Menyediakan data berkaitan graduan bagi keperluan:
- MyMohes
- MYRA
- SETARA
- LTPK
- MJM
- QS Ranking
- OBB
- Mengendalikan khidmat pelanggan di Kaunter Akademik.
Capaian Sistem yang Digunakan
Seksyen Peperiksaan dan Pengijazahan
- Sistem Genero
- Sistem UTIME
- Sistem Portal Pengurusan (Pengstrukturan Kursus)
SEKSYEN PENTADBIRAN
- Merancang dan mengurus hal-ehwal pentadbiran CoMAE-i seperti pengurusan surat masuk, pengurusan fail dan lain-lain.
- Merancang dan mengurus hal-ehwal kewangan dan aset CoMAE-i.
- Memantau dan mengurus semua modul sistem pentadbiran seperti e-Cuti, e-Masa, e-Aduan dan lain-lain.
- Mengurus Anugerah Pelajaran Diraja, Anugerah Terbaik Fakulti dan Anugerah Khas Perdana Terengganu Inc.
- Mengurus Mesyuarat Pengurusan Akademik (MPA).
- Mengurus Mesyuarat Pengurusan CoMAE-i.